מהו ISO בצילום?

ISO הוא פרמטר חשוב הקובע עד כמה התמונה שלך תהיה בהירה. זה מועיל כי זה נותן לצלמים אפשרות נוספת לתפעל את החשיפות שלהם. שמה זוכה בארגון התקנים הבינלאומי, שקבע סטנדרט זה בשנת 1988.

ISO עובד מעט אחרת במצלמות דיגיטליות ומצלמות. בחלק הראשון הגדול הזה של המאמר, נדון ב- ISO במצלמות דיגיטליות.

בניגוד למהירות הצמצם ולצמצם, ISO אינו משנה את כמות האור הנכנסת למצלמה בעת הבהרה או החשיכה של התמונה. במקום זאת, הוא קובע כיצד המצלמה מתמודדת עם כמות האור שכבר נקבעה לאחר ביצוע החשיפה.

כך שבדרך כלל ISO מגדיר את הרגישות של החיישן או הסרט.

בגלל זה, זה לא מבחינה טכנית מרכיב של חשיפה. עם זאת, בכל המצבים המעשיים, עדיף לנו להתייחס אליו כאל אחד.

מדוע אנו משתמשים ב- ISO?

אנו משתמשים ב- ISO מכיוון ששני פרמטרי החשיפה הבסיסיים, מהירות תריס וצמצם, אינם מציעים מספיק מרחב פעולה ליצירת חשיפה נכונה בכל הנסיבות.

ניתן להשתמש הן במהירות התריס והן בצמצם לשינוי החשיפה, אך יש להם גם תופעות לוואי חשובות. מהירות התריס שולטת בטשטוש התנועה. הצמצם שולט בעומק השדה ובחדות.

רק עם שני אלה, אינך יכול לשלב באופן חופשי שום מהירות תריס עם ערך צמצם כלשהו. התמונה תהיה מתחת לחשיפה יתר או כמעט לא נכונה.

לכן, ה- ISO הונהג בכדי לשלוט על הבהירות באופן עצמאי משני האחרים על ידי הגדרת הרגישות כלפי האור הנכנס וכמות התבואה בתמונה.

עצירות של ISO

ניתן למדוד ISO יחסית בתחנות (או עצירות) של חשיפה. סולם ה- ISO של המצלמה הוא כמו מהירות תריס במובן שכאשר היא מוכפלת, גם החשיפה מוכפלת. עצירה ב- ISO פירושה כפול או מחצית האור לעומת התחנה הקודמת.

הם פרופורציונליים זה לזה. מספר ISO נמוך ייתן חשיפה כהה ו- ISO גבוה ייתן חשיפה בהירה. זה פשוט יותר מהצמצם.

ISO מתחיל לרוב בערך ISO 100. זו ההגדרה הנמוכה והחשוכה ביותר, הנקראת גם ה- ISO הבסיסית. התחנה הבאה, ISO 200, בהירה פי שניים, ו- ISO 400 בהיר מזה פי שניים. לפיכך, ישנן שתי עצירות בין ISO 100 ל -400, ארבע עצירות בין 100 ל 1600, וכן הלאה.

סדרה זו נמשכת, אך יש לה גבולות מעשיים. היכן בדיוק מגבלה זו משתנה בין מצלמה למצלמה.

עם זאת, באופן כללי, אנו יכולים להשתמש ב- ISO עד ISO 6400 עד 25600. המשמעות היא 6 עד 8 עצירות של פוטנציאל הבהרה נוסף. במילים אחרות, אתה יכול לחשוף נכון לסביבה כהה פי 64 עד 256 מאשר בהגדרת הבסיס.

ישנן גם הגדרות גבוהות עוד יותר במצלמות דיגיטליות מודרניות, אך הן מפחיתות את איכות התמונה עד כדי כך שבעצם הן אינן שמישות. עוד על כך בהמשך.

בעת הגדרת ה- ISO, רוב המצלמות מציעות דיוק רב יותר מאשר נקודות עצירות בלבד. סביר יותר שתגלה שכל פרמטרי החשיפה משתנים במרווחי עצירה של 1/3.

סדרה של ערכי ISO ב 1/3 עצירות מ 100 ל 400 נראית כך:

100 -> 125 -> 160 -> 200 -> 250 -> 320 -> 400.

שינוי חשיפה עם ISO

תן לי להדגים ISO באמצעות תמונות בפועל כפי שאתה יכול לראות במצגת למטה.

התמונות מוצגות בסדר הבא: 100, 200, 400, 800, 1600, 3200. הצמצם ומהירות התריס נותרים קבועים לכל אורכן. רק ה- ISO משתנה כך שתוכל לראות את השפעתו על תמונה.

החשיפה האידיאלית מוצגת בתצלום הרביעי שצולם ב- ISO 800.

כפי ששמתם לב עד עכשיו, שום דבר לא משפיע על החשיפה בצורה אחת אחת. ישנן השלכות לשימוש בערכי ISO שונים.

תופעות לוואי של ISO

אם היינו יכולים להאיר את התמונות שלנו ללא עונשים, זה היה גן עדן לצלמים. זה יהיה כמעט טוב מכדי להיות אמיתי.

אבל זה לא המקרה: להגדלת ה- ISO יש השפעות מזיקות על איכות התמונה, בדרגות שונות במצלמות שונות.

ישנן שתי השלכות נפרדות (כמעט). מה שבטוח, אתה מכיר אחד מהם: הגדלת ה- ISO מכניסה יותר רעש (תבואה) לתמונה.

הסיבה לכך היא שלכל חיישני המצלמה יש רצפת רעש מסוימת. כשאתה מאיר את התמונה, אתה לא רק מאיר את התוכן בעל הערך, אלא גם את הרעש.

השנייה מבוססת באופן רופף על נושא רצפת הרעש, אך שווה להזכיר לבד. הגדלת ה- ISO מצמצמת גם את הטווח הדינמי. ככל שתעלה גבוה יותר עם הגדרות ISO, כך תמצא פחות פרטים באזורי צל והדגשים הבהירים מוקדמים יותר מתחילים להיחתם.

מספר נמוך יותר = רגישות נמוכה יותר = תמונות איכותיות יותר עדינות

כדי להראות בצורה הטובה ביותר כיצד ISO של המצלמה משפיע על איכות התמונה, צילמתי סדרת תמונות נוספת והצגתי אותן למטה.

לצורך ניסוי זה שיניתי את מהירות התריס ואת הצמצם של כל תמונה כדי לפצות על שינויי החשיפה. לפיכך, קל יותר להשוות את ההבדל באיכות.

לתמונות יש ISO בסדר הבא: 100, 200, 400, 800, 1600, 3200.

מסיבה זו, אני ממליץ לשמור על רמות ISO נמוכות ככל האפשר, אך מבלי להשפיע על התמונה בדרכים אחרות.

לדוגמא, אם תצטרך להגדיר מהירות תריס שמציגה רעידות מצלמה בתמונה, עדיף להגדיר במקום זאת ISO גבוה יותר. הפחתת רעש אפשרית במידה מסוימת בתוכנות עריכה, וגם במצלמה. לעומת זאת, תיקון טשטוש תנועה כמעט בלתי אפשרי.

אז בואו נדבר על הפחתת רעש לדקה. ישנם סוגים רבים של תוכנות להפחתת רעש שם בחוץ. אלגוריתמים כאלה מובנים גם בכלים פופולריים לאחר הייצור, כמו Lightroom.

אבל תגלה שזה רק “מחליק” את הרעש.

הפחתת רעש מוגזמת עלולה לגרום להשפעה מוברשת על הפנים. זה מקטין את הפירוט והחדות בתצלום כפי שמוצג להלן (חתוך כדי להראות טוב יותר את האפקט).

יש לו את השימושים שלו אבל במתינות ובהתחשבות למה אתה משתמש בתמונה.

כיצד להשתמש ב- ISO

די ברור שכדאי להשתמש ב- ISO נמוך בסביבות בהירות וב- ISO גבוה יותר בסביבות חשוכות יותר.

הנה הגרפיקה שלנו שמראה כיצד אתה יכול להשתמש ב- ISO כראוי, באופן כללי.

אך מלבד הסביבה, עליכם לקחת בחשבון גם את שני פרמטרי החשיפה האחרים שלכם, ולהגדיר את ISO בהתאם.

תן לי להביא כמה דוגמאות מהחיים האמיתיים (מחקרי מקרה, אם תרצו) לשימוש ב- ISO.

תרחיש 1 – צילומי נסיעות באור יום

אתה משתמש בעדשה 28-70 מ”מ בגודל 28 מ”מ כדי לקבל שדה ראייה רחב והגון.

באור יום בהיר, יש לך הרבה אור. לצילומי רחוב ונסיעות מזדמנים, אתה רוצה להקפיא את תנועת האנשים והידיים שלך. זה ידרוש ממך להגדיר מהירות תריס של 1/250 או יותר.

אתה בוחר בצמצם של f / 5.6 מכיוון שאתה רוצה את רוב התמונה שלך בפוקוס.

ברור שבמקרה זה תשתמשו ב- ISO 100. עם זאת, אתם עלולים למצוא את עצמכם חשיפה יתר על המידה – פיצוי על ידי הפחתת מהירות התריס.

תרחיש 2 – תמונה משפחתית בתוך הבית

אתה בחדר מואר היטב במהלך אחר הצהריים. יש קצת אור טבעי שדלף פנימה, אבל לא כמעט כמו במקרה הקודם.

אתה משתמש באותה עדשה, אבל הפעם בגובה 50 מ”מ כדי לקבל תמונה נקייה של שני בני משפחה. אתה פותח את הצמצם שלך ל- f / 4 הפעם, כי אתה רוצה ששניהם יהיו בפוקוס לחלוטין, אך הרקע מטושטש.

בהזדמנות זו תוכלו להפחית מעט את מהירות הצמצם מכיוון שתחזיקו את המצלמה בצורה יציבה יותר, והנושאים שלכם יצטלמו. התנועה שלהם תהיה הרבה יותר עדינה. תסתדר עם 1/125s.

בנסיבות אלה עליכם להעלות את ה- ISO למקום כלשהו בין 400 ל -800. כאן תשתמשו ב- ISO רק כדי לקבל את החשיפה הנכונה – הפרמטרים האחרים שלכם מוגדרים. דיוקן של זוג מתנשק בזמן שישב על גרם מדרגות, שצולם עם ISO 200-400

תרחיש 3 – מופע מוסיקה בלילה

אתה בבור מוש של במה בחוץ. הנגנים מאוד מוארים, אבל הם גם זזים די מהר. אתה בוחר להשתמש בעדשה ארוכה יותר, 85 מ”מ ב- f / 2, כדי להפריד בין אחת מהן ולקבל תמונה נקייה.

אתה מוגבל ל -1 / 400s במהירות התריס מכיוון שאתה רוצה להקפיא את תנועתם באופן מלא.

האורות משתנים במהירות בעוצמה. לכן, אתה מחליט לתפוס רגע כאשר המבצע שאתה מכוון ללכוד מואר בהיר, והרקע די כהה.

כדי לקבל חשיפה נכונה על האדם, תצטרך לבחור הגדרת ISO גבוהה. זה יכול להיות בכל מקום בין 1600 ל 4000. תקבל שפע רעש ברקע, אך הנושא שלך יהיה חשוף היטב והתמונה תיראה בסדר.

תרחיש 4 – חיות בר במזג אוויר מעונן

למחרת, אתה מחליט לקחת על עצמך הרפתקה וללכוד כמה ציפורי בר. אתה תופס את עדשת 100-400 מ”מ שלך, שאינה מהירה אך מגיעה רחוק. היום מעונן. יש הרבה אור, אבל לא כמו שמדובר באור שמש ישיר. אתה אוהב את זה טוב יותר כי האור המפוזר והרך הזה נראה נחמד יותר על בעלי חיים.

כדי להקפיא את התנועה של ציפור הממריאה מקרוב, תצטרך לבחור במהירות תריס מהירה מאוד. לפחות 1 / 1000s, אבל זה יכול להגיע עד 1 / 4000s. כאן, אנו בוחרים באפשרות הקלה יותר של 1/1000.

אתה מוגבל על ידי צמצם f / 5.6 של העדשה בקצה התצוגה.

במקרה זה, תצטרך להשתמש בהגדרת ISO גבוהה יותר של 800 עד 1600, אפילו בחוץ ביום. ציפור גדולה שעפה מעל אגם

תרחיש 5 – צילומי נוף בחשיכה

אתה בחוץ בשדה, מוקף בנוף הררי יפהפה. אתה רוצה ללכוד ממש עם רדת החשכה, באור האחרון של היום.

האור עמום, אך למרבה המזל, יש לך חצובה. זה אומר שאתה יכול להשתמש בעצם בכל מהירות התריס שתרצה. בצילום זה, זה יהיה המשתנה העיקרי שלך. הצמצם שלך נעול ב f / 16 למיקוד טוב על פני הסצנה.

ה- ISO שלך נקבע על 100 – אתה רוצה את האיכות והפרטים הגבוהים ביותר האפשריים. מאחר וסבירות גבוהה יותר שתמונות נוף יודפסו בגדול, זה חשוב יותר מאשר, נניח, במקרה של צילומי ספורט או מוזיקה. סצנת חוף סלעית בשעות הערב.

היכן ISO במצלמה שלי?

כדי שתוכל לשנות את ה- ISO, עליך להגדיר את המצלמה שלך למצב ידני, או לאחד מהמצבים האוטומטיים למחצה (S / Tv, A / Av, P).

תלוי בתוצרת ובדגם של המצלמה שלך, ישנן דרכים שונות להתאים את ה- ISO.

במצלמות מקצועיות ופרוסומר יש תמיד כפתור נפרד ל- ISO, ללא יוצא מן הכלל. הסיבה לכך היא שבסביבה מקצועית מהירה אתה זקוק לגישה מהירה.

במצלמות DSLR ברמת כניסה ובמצלמות ללא מראה, בדרך כלל הוא מוסתר בתפריט או נגיש בלחיצה על שני כפתורים (או חיוג וכפתור) בו זמנית.

במצלמות קומפקטיות המציעות שליטה ידנית, זה נמצא גם בתפריטים. אם המצלמה שלך אינה מציעה שליטה ידנית, היא תגדיר גם את ה- ISO באופן אוטומטי. הגדרות מצלמה ב- DSLR

ISO על פני מצלמות
רעש ISO וביצועים דינמיים אינם זהים בכל המצלמות. ישנם הבדלים עצומים, בין היתר בהתאם לגיל, גודל החיישן, קטגוריית המצלמה וטכנולוגיית החיישנים.

נתחיל עם הגיל. ביצועי ISO היו אחד המאפיינים המתפתחים תמיד של מצלמות דיגיטליות. כל דור חדש של מצלמות מביא רמות רעש נמוכות יותר, טווח דינמי גבוה יותר וביצועים טובים יותר באור נמוך.

מצלמות משנת 2019/2020 מעניקות לך יתרון של 2 עד 3 עצירות על פני קודמותיהן מלפני עשור בגלל התפתחויות תוכנה וחיישנים.

לפחות לא פחות חשוב הוא ההשפעה של גודל החיישן על פעולות בתאורה חלשה. מכיוון שחיישנים קטנים יותר מקבלים פחות אור בעת שימוש בעדשות עם עצירת F זהה, גם רמות הרעש של ISO גבוהות יותר.

מצלמה עם מסגרת מלאה מאותו הדור מבצעת בדרך כלל 1-1.5 עצירות טוב יותר מדגם חיתוך APS-C. אשר, בתורו, הוא 0.5 עד 1 עצירה טובה יותר מאשר מצלמה עם חיישן ארבעה שלישים.

המצלמות המודרניות המודרניות של ימינו נותנות תמונות שמישות מאוד עד ISO 25600.

מצלמות קומפקטיות וסמארטפונים, כמובן, הם המפסידים במירוץ הזה עם החיישנים הזעירים שלהם.

קטגוריית המצלמה, או טווח המחירים, מהווה גם גורם מכריע, אם כי לא כמו השניים הקודמים. דגם ברמה נמוכה, כמו Canon Rebel, לא יבצע ביצועים טובים כמו דגם מסדרת 7D של Canon (שניהם APS-C), גם אם הם מאותו הדור. יש להם גם גודל חיישן זהה, אבל בכנות, יותר כסף פשוט קונה טכנולוגיה מתוחכמת יותר.

היכן ISO במצלמה שלי?

כדי שתוכל לשנות את ה- ISO, עליך להגדיר את המצלמה שלך למצב ידני, או לאחד מהמצבים האוטומטיים למחצה (S / Tv, A / Av, P).

תלוי בתוצרת ובדגם של המצלמה שלך, ישנן דרכים שונות להתאים את ה- ISO.

במצלמות מקצועיות ופרוסומר יש תמיד כפתור נפרד ל- ISO, ללא יוצא מן הכלל. הסיבה לכך היא שבסביבה מקצועית מהירה אתה זקוק לגישה מהירה.

במצלמות DSLR ברמת כניסה ובמצלמות ללא מראה, בדרך כלל הוא מוסתר בתפריט או נגיש בלחיצה על שני כפתורים (או חיוג וכפתור) בו זמנית.

במצלמות קומפקטיות המציעות שליטה ידנית, זה נמצא גם בתפריטים. אם המצלמה שלך אינה מציעה שליטה ידנית, היא תגדיר את ה- ISO גם באופן אוטומטי.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *